WAN-IFRA

Shaping the Future of the Newspaper

Date

Fri - 19.12.2014


launch

“Starting a print newspaper in an emerging market can be profitable,” said William Pike, CEO of Kenya’s The Star . It is a lot of hard work, he said, but from its foundations in 2007, The Star is now the third paper in the Kenyan market and has made a small profit.

Many say that as mobile adoption rises in Africa, it will threaten print, as online has in many other countries, but Pike thinks this view should be seen with a critical eye. He was speaking at the 19th World Editors Forum in Kiev last week.

“We believe that there is still a great market in print,” he continued, with just one paper published per 140 people in the country (in comparison to one per two in markets where readership is highest.) Young people still want to read newspapers, and he highlighted research that showed that more 18-34 year olds read newspapers than go on the internet, or listen to CDs. TV and radio still provide a larger threat than digital.

The Star is a subsidiary of Radio Africa, which operates both Kiss FM and Classic FM in Kenya. Its aim is to be low-cost but high-quality. It breaks big, hard-hitting stories that have an impact on the community, and Pike cited this as an essential quality for success for a new paper. It is also important to be analytical with good op-eds, he said.

Author

Emma Goodman's picture

Emma Goodman

Date

2012-09-13 16:01

Against a background of cuts and layoffs in the Spanish media, The Huffington Post’s Spanish counterpart El Huffington Post was launched in Madrid yesterday, marking the latest step in the brand’s global expansion.

The launch represents a fusion between traditional and new media brands. As Bloomberg Businessweek reports, El Huffington Post is being produced from the offices of Spain’s leading newspaper El País, and is 50% owned by El País’s parent company Prisa.

Author

Hannah Vinter's picture

Hannah Vinter

Date

2012-06-07 17:23

You want to do what now?! Crazy as the proposition might seem, The Guardian reports today that former Sunday Express editor Sue Douglas and former ITV executive Rupert Howell have been discussing the idea of launching a new Sunday tabloid, which would emulate the now defunct News of the World.

The paper suggests that the pair have approached potential investors with a total wealth of around £300 million, including Brian Kennedy, the millionaire owner of Sale Sharks rugby club.

The Guardian quotes Douglas, who says that the new Sunday tabloid “would be a reincarnation of the News of the World.” She describes the proposed publication, which would compete with News International’s newly launched Sun on Sunday, as “mischievous, punctuating pomposity, exposing hypocrisy with a smile. We have gathered quite a lot of momentum and funding."

In fact, according to an unnamed source in The Guardian, Douglas and Howell would like to go further than launching a paper, and create a whole new media brand, which would include print, digital, TV and radio offerings.

Author

Hannah Vinter's picture

Hannah Vinter

Date

2012-04-12 17:41

Slovakian start-up Piano Media reported a 37% revenue increase per 100,000 users and over €26,000 in revenue during its first month of operation in Slovenia, according to a press release.

Piano Media, an online common-payment subscription system, started as a successful national paywall in Slovakia and has since expanded to Slovenia, as previously reported. Nine Slovenian publishers are currently part of the Piano paywall system, including the national daily newspaper Dnevnik.

Piano Media spokesperson David Brauchli said in an email that while Slovenia only has 1.2 million internet users, compared to Slovakia’s 2.3 million, Piano’s revenue per 100,000 users in Slovenia was around €400 higher than in Slovakia.

As previously reported, subscriptions in Slovenia cost €1.99 per week, €4.89 per month, or €48.90 per year. 30% of profits go to Piano Media, 30% are given to the news sites where the user visits, and 40% are given to the site where the subscription is originally purchased.

“Piano's revenue is additional to what publishers are already earning from their sites, which were free before, so this immediate increase in revenue is already helping the beleaguered industry,” Brauchli said.

Author

Gianna Walton's picture

Gianna Walton

Date

2012-03-16 17:13

Slate likes big books and it cannot lie... The all-digital publication will be launching a new monthly book review, which will appear on its homepage on the first weekend of every month.

The first issue will be out in full tomorrow, but two sample book reviews by Allison Benedikt and Wesley Morris have already been published today. The new section will review both fiction and non-fiction and will be produced by a mixture of staffers and freelancers.

In an blog post announcing the launch, Slate writes "Over the past few years, newspapers, magazines, and media organizations have shrunk book coverage substantially, shuttering standalone book review sections and lowering the budget and editorial energy devoted to books. Well, here at Slate, we pride ourselves on going against the conventional wisdom."

Author

Hannah Vinter's picture

Hannah Vinter

Date

2012-03-02 18:34

The New York Times announced in a press release today that it has teamed up with Chinese publisher Shanghai Zhenwen Advertising Co., Ltd. to launch a monthly science magazine. Science Times China, as the magazine is called, is written in Chinese and sold in Beijing, Shanghai, Hong Kong and other large Chinese cities.

The press release suggests that the bulk of the magazine will consist of articles already published by the Times in English. Material will be take from the weekly science section of the Times, as well as from other relevant sections published by the Times newspaper and by nytimes.com. However, the Times will also incorporate some local Chinese content, while still retaining full editorial control over the new publication.

Michael Greenspon, general manager of The New York Times News Services Division, is quoted in the release: "New York Times readers in all corners of the world value the news, analysis and information that our journalists offer," he states. Greenspon adds that, "with the launch of Science Times China, we welcome a new group of like-minded readers to our loyal audience who are curious about seeing the world through the lens of science and technology."

Author

Hannah Vinter's picture

Hannah Vinter

Date

2012-02-22 17:48

Spanish weekly A pie de calle recently hit the streets of Madrid with a circulation of 100,000 copies, PRNoticias.com reported on Tuesday. Although it currently only serves Madrid's community, the 24-pages free weekly is aiming to have 12 local editions by 2011.

The newspaper was created as an alternative to the existing local media outlets, which are "very focused on the small municipality or district," said director Concha Minguela to Periodista Digital. "There has never been a regional newspaper in a broader context such as in Galicia La Voz accompanied by several local supplements," she explained.

The newspaper also plans to increase its circulation to 500,000 copies and expand its distribution to Barcelona, Sevilla, Bilbao and Valencia, Comunicar.info pointed out.

Author

Clara Mart

Date

2010-12-16 21:53

A weekly version of the China Daily, the largest English-language newspaper in China, will hit UK newsstands tomorrow, Media Week reported on Thursday.

"While there is an element of breaking news, the majority of the paper seeks to provide a more in-depth review of headlines of the week - a useful guide to help readers understand the emerging opportunities that exist between China and Europe," explained General Manager of the weekly Renzhong Zhi in an article published by the China Daily.

Under the name China Daily European Weekly, the newspaper will have an initial circulation of 35,000 copies and it will be mostly sold in London as well as in Brussels, Belgium. The European version follows the launch of editions in the U.S. and Hong Kong, Media Week reminded.

Although the Chinese publication is owned by the State, the new ventures have independent editorial boards. According to its website, the China Daily has a global circulation of 400,000.

Author

Clara Mart

Date

2010-12-02 21:14

TNA Media-owned newspaper The New Age will finally hit the streets of South Africa on December 6, said editor-in-chief Henry Jeffreys, Times Live reported. The launching of the print version was postponed twice in the past three months.

"I think you can expect a newspaper that will indicate the direction that we will be taking," said Jefferys, who was recently appointed editor after the resignation of his predecessor Vuyo Mvuko, according to Eyewitnessnews.co.za. "It will be filled with quite a diverse array of news, entertainment and education."

The New Age was initially set to launch in September but it was postponed because the staff was not ready to use the newly acquired editorial software and the publisher needed time to test the new systems. Later in October, the launching was pushed back again after Mvuko and four other editors quitted, Newstime.co.za revealed.

Author

Clara Mart

Date

2010-12-01 23:10

The first issue of the Catalan-language daily Ara was published on Sunday with a circulation of 120,000 copies, El Mundo reported. Its website went live early in the morning, with special coverage of Parliament elections in Catalonia.

The Sunday edition included a 150-page supplement that featured 83 interviews with prominent Catalans like singer Joan Manuel Serrat and writer Jaume Cabre. According to a note posted on its website, the online version received up to 23,000 page views per hour. "We have exceeded all possible expectations for a project in Catalan."

Ara will have three supplements each week dedicated to education, business and culture, ABC.es pointed out. Thanks to an agreement with the International Herald Tribune, the newspaper will also include columns written by economist Paul Krugman, Italian writer Umberto Eco and former Soviet Union President Mikhail Gorbachev.

The newsroom of the Catalan-language daily, which has an initial budget of €70 million, has more than 80 journalists and is directed by Carles Capdevilla.

Author

Clara Mart

Date

2010-11-29 16:25

Syndicate content

© 2014 WAN-IFRA - World Association of Newspapers and News Publishers

Footer Navigation